Language Center - menu close button

Πως διαχειριζόμαστε το μαθησιακό άγχος: Ένας απαραίτητος οδηγός για μαθητές και γονείς

Πως διαχειριζόμαστε το μαθησιακό άγχος: Ένας απαραίτητος οδηγός για μαθητές και γονείς

Άγχος, stress.

Σε όποια γλώσσα κι αν το χρησιμοποιείς, δημιουργεί εντάσεις, πανικό και σίγουρα δεν είναι ένας ασφαλής τρόπος αντιμετώπισης, ούτε της διαδικασίας της μάθησης, αλλά ούτε και της γενικότερης διαχείρισης των παιδιών μας και του εαυτού μας.

Αρχικά τα σημάδια άγχους που πρέπει να μάθουμε να εντοπίζουμε είναι τα εξής:

- προβλήματα ύπνου και διατροφής

- νεύρα και ξεσπάσματα

- μόνιμο αίσθημα λύπης

- έλλειψη κινήτρων

- πόνοι μη παθολογικοί (αφού δλδ αποκλειστεί μια παθολογική αιτία)

- έλλειψη συγκέντρωσης

Η λίστα θα μπορούσε να περιλαμβάνει πολλά ακόμα, ωστόσο αυτά είναι κάποια συχνά πρώτα χαρακτηριστικά που πρέπει να προλάβουμε σε πρώιμο στάδιο.

Το σημερινό άρθρο θα χωρίστεί σε δύο μέρη που αφορά και μαθητές και καθηγητές/γονείς. Δυστυχώς το άγχος είναι μια επιδημία αφανής και ύπουλη, που πλήττει τα θύματα, ανεξαρτήτως ηλικίας και ιδιότητας και εξαπλώνεται παντού, προκαλώντας δυσάρεστες καταστάσεις.

Ο Δεκέμβρης ήταν ένας μήνας εξετάσεων με την ένταση του διαβάσματος, τις ανεβασμένες προσδοκίες τόσο των μαθητών, όσο και των γονιών και καθώς είμαστε πλέον σε αναμονή των αποτελεσμάτων, καλό θα ήταν να βάλουμε ένα φρένο στο άγχος που μας κυριεύει. Σίγουρα, οι γιορτινές μέρες που πλησιάζουν μπορεί να φαίνονται σωτήριες για λίγη χαλάρωση, ωστόσο αν έχουμε ήδη κυριευθεί από αυτό, ακόμα και οι χαλαρές μέρες, που δεν έχουμε πολλές υποχρεώσεις και τρέξιμο μπορεί να αποδειχθούν εξίσου πιεσμένες, με νεύρα αδικαιολόγητα.

Καθηγητές / Γονείς

Θα ξεκινήσω από όλους εμάς τους καθηγητές και γονείς που συχνά θέτουμε μεγαλεπίβολους στόχους, χωρίς να έχουμε καν συζητήσει με τους μαθητές/παιδιά μας αν έχουν τη δυνατότητα να ανταποκριθούν σε αυτούς.

Οι στόχοι είναι απαραίτητοι, όμως δεν αποτελούν απόφαση τρίτων, αλλά αυτών που θα πρέπει να τους κυνηγήσουν και διεκπεραιώσουν. Συνεπώς ο διάλογος, η προσαρμογή σε πιο εφικτές προσδοκίες και το παραθυράκι μιας πιθανής αποτυχίας που δεν θα αποτελέσει κατάρρευση και καταρράκωση του ψυχικού μας κόσμου, πρέπει να πέσει στο τραπέζι, για να μην προκύψουν αναπάντεχες αντιδράσεις με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων. Οι εξετάσεις - οι όποιες εξετάσεις - είναι μια μέρα από τη ζωή μας. Μια μέρα που μπορεί να αλλάξει και να επαναληφθεί. Δεν είναι σε καμία περίπτωση το τέλος του κόσμου και ούτε φυσικά στίγμα που φέρουν στην μαθητική πορεία τα παιδιά μας, καθώς έχουν πολλά χρόνια μπροστά τους, με πολλές ακόμα δοκιμασίες να αναμετρηθούν.

Σε καμία περίπτωση λοιπόν, δεν θα πρέπει να μεταφέρουμε, το προσωπικό μας άγχος, τις δικές ανασφάλειες και κυρίως μια κακή κριτική στον μαθητή/παιδί μας, γιατί έτσι μόνο τα αντίθετα αποτελέσματα θα προκαλέσουμε. Μια ήπια αντιμετώπιση τύπου "ξαναδοκιμάζουμε", "ξαναπροσπαθούμε", και η επιβράβευση της διαδικασίας της μάθησης και όχι του αποτελέσματος, θα φέρει τελικά και τα αποτελέσματα που επίθυμούμε.

Μαθητές / Παιδιά

Όσον αφορά τα παιδιά, μια καλή λύση είναι να υποστηριχθούν να συμμετέχουν σε χόμπι και δραστηριότητες που τα ευχαριστούν, προκειμένου να καλλιεργούν τα ενδιαφέροντά τους με πολύπλευρο τρόπο, άρα να μην περιορίζονται σε ένα μόνο στόχο που αν χάσουν, γκρεμίζεται ο κόσμος τους. Μουσική, τέχνη, θέατρο, βιβλία, αθλητικές δραστηριότητες - όλα αυτά βοηθάνε να εκτονώνεται η ενέργεια και το μυαλό να αποκτά ερεθίσματα και εικόνες.

Παράλληλα, οι παρέες είναι εξαιρετικά σημαντικές κυρίως δε αυτές που είναι εμπιστοσύνης, που θα ακούσουν και θα συζητήσουν τα προβλήματά τους, που θα τους ενισχύσουν. Τα παιδιά χρειάζονται καλούς ακροατές, να μιλάνε, να μαθαίνουν, να εμπλουτίζουν το μυαλό τους με θετικές σκέψεις και όχι τιμωρίες, απειλές και φόβους αδικαιολόγητους. Χρειάζονται λογική, ψυχραιμία και ασφάλεια. Έτσι μεγαλώνουν θωρακισμένα με ψυχική ανθεκτικότητα και τότε... μπορούν να καταφέρουν τα πάντα!

Στο σχολείο μας, η ομάδα των καθηγητών μας έχει κάθε καλή διάθεση να σας κατευθύνει αλλά και να βοήθήσει σε καταστάσεις αδικαιολόγητου άγχους. Η εκπαίδευσή μας είναι συνεχής και το περιβάλλον που προσπαθούμε να διατηρούμε είναι απόλυτα μαθητοκεντρικό, με στόχο τα παιδιά να ανθίζουν και να προοδεύουν ουσιαστικά και όχι επιφανειακά.

Αναμένουμε τις όποιες ερωτήσεις και απορίες σας!

Καλές, ήρεμες και γεμάτες ζεστασιά και αγάπη να είναι οι γιορτινές μέρες που έρχονται.

Με εκτίμηση,

Δέσποινα Γριβάκη